پایگاه خبری لایف پرس

sos

جهت کمک به حفظ محیط زیست اینجا کلیک کنید .

ذهن خلاق مخترع اصفهانی یاریگر صنعت خودروسازی کشور

مخترع اصفهانی
مخترع ماشین تخم مرغی خورشیدی در اصفهان از ثبت اختراع و دریافت جواز تأسیس خودرو ملی ( چند منظوره) LIFE به شماره ثبت طرح صنعتی 17485-ID خبرداد.
محمد سیستانی در گفگو با خبرنگار خبرگزاری موج از اصفهان،  گفت:حمایت دولت می تواند ما را در زمینه ساخت  خودرو  تخم مرغی خورشیدی خودکفا کند.
این مخترع به تشریح قابلیت های این محصول ملی که می تواند پاسخ مناسبی به منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی باشد پرداخت.
محمد سیستانی متولد سال 41 است در زمان جنگ پس از پایان سال اول دبیرستان مانند تمام جوانان غیور میهن پاسداری از حریم وطن را بر تحصیلات مقدم دانسته و پس از آن به مدت 23 ماه در مدرسه عشق به میهن خود ادامه تحصیل داده و از آن زمانی زخمهایی نیز با خود به یادگار دارد و به خیل عظیم جانبازان میهن پیوسته است او به یک سال از عمر خود بسیار می بالد فاصله بین سال 61 الی 62 زمانی که در زمره پاسداران معمار انقلاب قرار داشته است.
 دانش طراحی صنعتی را از کجا کسب کردید
تمام دانش من به صورت تجربی به دست آمده است، ابتدا کار با کامپیوتر را به صورت تجربی و بدون اینکه به کلاسی مراجعه کنم فرا گرفتم، با تهیه لوح های فشرده آموزشی در زمینه طراحی های صنعتی توانستم طرح خود را پیاده سازی کنم.
این فکر از چه زمانی به ذهن شما خطور کرد که جامعه کنونی ما نیازمند چنین طرحی می باشد
از حدود بیست سال پیش در این اندیشه بودم که اگر زمانی بر اثر ترافیک باعث کندی حرکت وسایل نقلیه شود چه باید کرد؟ با گذشت زمان مسائلی مانند آلودگی هوا، مصرف بالای مصرف روزانه بیش از84 میلیون لیتر بنزین، جای کم برای پارکینگ، گرد و غبار ناشی از استهلاک جاده با لاستیک و بسیاری از مسائل دیگر به این امر اضافه شد و من به این فکر افتادم که ضمن ریشه یابی علمی و کاربردی نه دکترین آسپرین محور و پرهزینه دست به تحقیقات گسترده بزنم و چاره آنرا در طراحی خودروی چند منظوره دو نفره بدانم.
مشخصات این خودرو را به اختصار برای ما بفرمایید
این خودرو با عرض 85 سانتی متر و به شماره ثبت طرح صنعتی 17485 و کسب جواز تأسیس وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره 1313800 رسیده است این خودرو چند منظوره می تواند حلال بسیاری از مشکلات زیست محیطی کنونی باشد.
مزیت  های شاخص این خودرو چیست
اگر شما یک آزمایش ساده انجام بدید و ابتدای یک خیابان توقف کنید خودرو های عبوری اکثراً تک سرنشین یا دو نفر مسافر حمل می کنند یک ماشین 4 سیلندر 2 نفر را حمل می کند اما این ماشین همان کار را انجام می دهد با تک سیلندر یعنی مصرف بنزین این خودرو یک پنجم ماشین های 4 سیلندر است.
آیا کل تولید این خودرو از عهده صنعتگران داخلی بر می آید
بله این قابلیت وجود دارد ولی متأسفانه به خاطر اینکه اگر شخصی برای این کار بخواهد از وام استفاده کند باید سود بالغ بر 28 درصد به بانک پرداخت کند بخاطر همین تولید کنندگان با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد ولی در کشورهای دیگر مانند چین وام های ارزان قیمت در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد با سود کمتر از 3 درصد که می تواند در رونق اقتصاد این کشورها نقش بسزایی داشته باشد که ما می توانیم نتایج این سیاست ها را در اقتصاد چین در کل دنیا شاهد باشیم.
اگر مشکل مالی این کار به کمک دولت حل شود حداقل چند نفر مشغول به کار خواهند شد
به صورت مستقیم 16 نفر کارگر و 4 نفر تکنسین و غیر مستقیم در هر شهر 4 نفر مکانیک و 4 نفر نمایندگی داشته باشیم حدود 8 هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.
تولید این قطار مانند قطار است و می تواند واگن های مختلفی را به خود وصل کند مثلا فروشنده لاستیک، شیشه ، قطعات یدکی  می توانند به کار مشغول شوند.
آیا این خودرو مشابه خارجی هم دارد
اگر مشابه خارجی داشت اداره ثبت اختراع شماره ثبت تخصصی به آن اختصاص نمی داد پس می توانم به جرأت اعتراف کنم مشابه خارجی ندارد. یعنی در اصل لیسانس آن در اختیار ایران است و هیچ کشور دخل و تصرف در آن نمی تواند بکند.
حرف آخر شما با مسئولان مربوطه چیست
اگر اعتبارات لازم برای این امر اختصاص پیدا کند می توانیم این خودرو به واقع ملی را به تولید انبوه برسانیم طرح بنده توسط دوستان به کشورهای دیگر هم ارائه شد که مورد توجه کشور ژاپن قرار گرفت اما بنده قبول نکردم چرا که مالکیت این کار به آن کشور اختصاص پیدا می کرد و من نمی توانستم دیگر پرچم کشورم را با افتخار برای این اختراع به اهتزاز در بیاورم به امید آنکه مسئولین به این طرح توجه ویژه بنمایند.
  •  نوسانات اجرای یک طرح مبتکرانه

«تشویق»؛ تنها حمایت مسئولان از مخترع اصفهانی!

اجرای یک طرح مبتکرانه
یک مخترع اصفهانی موفق به طراحی خودرویی سازگار با محیط زیست شده که در شرایط عدم حمایت بخش دولتی، چشم انتظار یک سرمایه گذار برای به حرکت درآوردن این خودرو در خیابان های شهر است.

– یک مخترع اصفهانی موفق به طراحی خودرویی سازگار با محیط زیست شده که در شرایط عدم حمایت بخش دولتی، چشم انتظار یک سرمایه گذار برای به حرکت درآوردن این خودرو در خیابان های شهر است.

 نام گذاری سال ۹۷ به نام حمایت از کالای ایرانی انگیزه ای شد که قشر جوان و پیر و حتی زن و مرد جامعه برای بهتر شدن وضعیت زیست محیطی جامعه دست به طراحی تولیدات صنعتی بزنند.

اصفهان به عنوان یکی از شهر های بزرگ و صنعتی علاوه بر مشکل آب مشکلات دیگری مانند آلودگی هوا و ترافیک را نیز بر دوش می کشد.

در این راستا یکی از مردان خلاق اصفهان با پیروی از شعار سال و تحقیق و بررسی، به طراحی ماشینی پرداخته که در کاهش آلودگی هوا و ترافیک بسیار موثر است. این طرح که به شماره ثبت طرح صنعتی ۱۷۴۸۵ و کسب جواز تا سیس وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره ۱۳۱۳۸۰۰ در مرحله طراحی صنعتی به تایید مراجع ذی صلاح رسیده است اما در همین ابتدای کار به دلیل مشکلات مالی و نبود سرمایه گذار در حد طرح باقی مانده است و این در حالی است که مشکلات محیط زیستی امروز شهر اصفهان و شهرهای مشابه، با راهکارهایی شبیه آنچه این مخترع میانسال اصفهانی اندیشیده، قابل رفع است.

محمدرضا سیستانی، مخترع طرح موتومبیل با اشاره به چگونگی طراحی این وسیله نقلیه، در گفت و گو با مهر اظهار داشت: در شهر اصفهان و از جمله ایران به دلیل حاکمیت جو خشک و ناپایدار و وجود ترافیک و اتلاف وقت همشهریان در این مسیرها نیاز بود تا اتومبیلی طراحی شود که علاوه بر کم حجم و کوچک بودن بدنه بتواند مصرف بنزین را کاهش دهد.

این مخترع ادامه داد: موتومبیل که ترکیبی از اتومبیل و موتورسیکلت است برگرفته و ترکیب شده از سه وسیله نقلیه پراوس ساخت کشور آمریکا، ماشین تخم مرغی ساخت کشور فرانسه و ماشین تویوتا دو نفره ساخت ژاپن است تا هیچ ابهامی در خیالی بودن نوع این خودرو وجود نداشته باشد.

«تشویق»؛ تنها حمایت مسئولان از مخترع اصفهانی!

وی ادامه داد: این خودرو که دارای عرض ۵۸ و طول ۲۵۰ سانتی متر است نیاز به جای پارک کمتری دارد و علاوه بر استفاده از بنزین می تواند از انرژی خورشیدی و برق خانگی نیز استفاده کند که این امر کمک بسیار زیادی در زمینه کاهش آلودگی هوا می کند.

سیستانی ادامه داد: ساختمان درونی این وسیله نقلیه دارای کمربند ایمنی، رادیو ضبط، کیسه هوا، صندلی دو نفره و «جی پی آر اس» و …. است.

وی افزود: موتوری که در این وسیله در نظر گرفته شده تک سیلندر است و مصرف بنزین را بسیار کاهش می دهد.

این مخترع طرح صنعتی با بیان اینکه حمایت مالی از هیچ ارگانی در نظر گرفته نشده است، گفت: این طرح را به شهرداری و استانداری اصفهان و تهران معرفی کرده ایم اما هیچ حمایت مالی صورت نگرفت و تنها ما را به این کار تشویق کردند.

وی در پایان گفت: اگر مسئولین حمایت کنند و این محصول به مرحله ساخت برسد آن را با قیمت زیر ۱۰ میلیون و به صورت اقساطی در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد اما فعلا فقط توانسته ایم این اثر را ثبت ملی کنیم.

شهرداری تولید خودروی پلاک شده را حمایت مالی می کند

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان در ارتباط با بودجه تعریف شده از سوی شهرداری در زمینه حمایت از مخترعان به مهر گفت: شهرداری اصفهان زمانی می تواند از این طرح حمایت کند که طرح ثبت شده و مراحل آزمون و استاندارد را طی کرده و پلاک بگیرد.

وی ادامه داد: اگر تمام مراحل طی شد آنگاه شهرداری برای انبوه سازی بیشتر وارد عمل می شود.علیرضا صلواتی در ادامه افزود: هزینه اولیه برای ساخت نمونه در بودجه های شهرداری تعریف نشده اما برای همگان سازی طرح بعد از مرحله اجرا شهرداری از هیچ کمکی دریغ نمی کند.

ارتباط مخترعان با سرمایه گذار قطعا به یک حلقه واسط نیاز دارد که تا حدودی این خلاء با فعالیت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برطرف شده است اما مخترعانی که به صورت مستقل و انفرادی اقدام به طراحی طرح های ابتکاری برای رفع معضلات شهری می کنند، در دایره این حمایت ها از نظر مالی و معنوی قرار ندارند و متاسفانه ظرفیت های علمی آنها در شرایط رقابتی دنیا در صورت عدم حمایت در داخل به خارج از کشور منتقل می شود. حال آنکه اگر ساز و کار مشخصی برای چنین طراحانی وجود داشت، هم بخش قابل توجهی از مشکلات کنونی که مردم و مسئولان با آن روبرو هستند برطرف می شد هم از خروج سرمایه های فکری از کشوری که روز به روز به نیروی انسانی خلاق و کارآفرین نیاز دارد، جلوگیری می شد.