سؤلات متداول
سؤلات تخصصی :
1- تفاوت ترمز عقب ديسکي و کاسه اي چيست؟
ترمز ديسکي عقب داراي لنت ترمز معمولي مانند ترمز چرخ هاي جلو است و از همان روش چرخ هاي جلو بهره مي برد و عملکرد بهتري نسبت به ترمز عقب کاسه اي دارد و معمولاً براي مدل هايي از خودرو که داراي شتاب و قدرت بيشتر هستند استفاده مي شود. اين ترمز از نظر قدرت، مزيني بر ترمز كاسه اي ندارد و بيشترين مزيت آن خنك كاري سريع و زمان عكس العمل كوتاه تر است .
2- تفاوت ترمز عقب ديسکي و کاسه اي چيست؟
ترمز ديسکي عقب داراي لنت ترمز معمولي مانند ترمز چرخ هاي جلو است و از همان روش چرخ هاي جلو بهره مي برد و عملکرد بهتري نسبت به ترمز عقب کاسه اي دارد و معمولاً براي مدل هايي از خودرو که داراي شتاب و قدرت بيشتر هستند استفاده مي شود. اين ترمز از نظر قدرت، مزيني بر ترمز كاسه اي ندارد و بيشترين مزيت آن خنك كاري سريع و زمان عكس العمل كوتاه تر است .
3- ميرولينك (Mirror Link) چيست و چه قابليتي ايجاد مي كند؟
میرور لینک سیستمی است که به شما اجازه می دهد تا هر آنچه را که روی صفحه ی گوشی هوشمند خود می بینید روی صفحه پخش خودرویتان منتقل کنید. میتوانید با استفاده از صفحه لمسی یا کنترلهای روی غربیلک فرمان و …، برنامههای متعددی را کنترل کنید و روی صفحه پخش خودرو مشاهده فرمایید.
4- سيستم هشدار دهنده موانع عقب چگونه عمل مي كند؟
5- كروز كنترل چه كاري انجام مي دهد؟
کروز کنترل سامانه كنترل سرعت خودرو است که براي آسودگي و برخورداري از امکان تنظيم سرعت مناسب با در نظر داشتن حداکثر سرعت مجاز در مسيرهاي طولاني به کار مي رود. در اين سامانه امکان تثبيت سرعت خودرو در شرايط مختلف بدون استفاده از پدال گاز فراهم شده است. به عبارت ديگر وظيفه سامانه کروز کنترل ثابت نگه داشتن خودرو بر روي سرعت دلخواه راننده است.
تحویل خودرو :
تحویل خودرو
|
||
۱- آيا مراجعه حضوري مشتريان به سازمان فروش تاثيري بر تسريع فرايند شماره گذاري دارد؟خير طبق دستورالعمل هاي صادره از راهور ناجا هرگونه خدمات و پاسخگويي در خصوص شماره گذاري خودرو صرفاً به کارگزاران نمايندگي ها صورت مي گيرد. |
۲- آيا در صورت داشتن پلاک آزاد(فکي) باز هم نياز به ارائه اسناد مربوط به احراز سکونت مي باشد؟
بله با توجه به بخشنامه راهور ناجا در صورت وجود هرگونه مغايرت آدرس محل سکونت مالک، ارائه اسناد مربوطه به راهور ناجا الزامي است.
۳- جهت اخذ پلاک تخصيص يافته اي که در مراکز نقل وانتقال موجود است، چه مدارکي بايد ارائه گردد؟
مالک ميتواند تنها با ارائه کارت ملي خود نسبت به دريافت فيزيک پلاک اقدام نمايد.
۴- براي آگاهي از محل وجود سند مالکيت وکارت خودرو چه اقدامي لازم است؟
مشتريان محترم مي توانند با مراجعه به سايت post.ir قسمت رهگيري اسناد خودرو شماره پلاک خودروي خودرا وارد نموده و بارکد پستي مربوط بهآن را دريافت نمايند سپس با وارد کردن آن بارکد در سيستم رهگيري مرسولات پستي پيشتاز در خصوص محل اسناد خود مطلع شوند.
۵- چگونه از محل نگهداري پلاک فکي خود آگاه شويم؟
اين کار بايد با مراجعه به يکي از مراکز راهور ناجا انجام گيرد يا اينکه (صرفاً پس از تخصيص پلاک توسط راهور ناجا) از نمايندگي محل ثبت نام خود نيز اين موضوع درخواست شود.
۶- دليل تأخير در فرايند ابطال خودرو در حوزه شماره گذاري چيست؟
در صورت شماره گذاري خودرو، راهور ناجا بلافاصله نسبت به صدور کارت و سند مالکيت خودرو اقدام مي نمايد لذا اگر خودرويي به هر دليل ابطال گردد ارائه تمامي اسناد صادره اعم از کارت خورو، سند مالکيت و کارت سوخت جهت انجام فرايند ابطال ضروري است و همين امر موجب تأخير مي شود.
۷- دلائل عدم شماره گذاري به موقع خورو چه مي تواند باشد؟
الف)در صورت داشتن بيش از 5پلاک، ارائه عدم خلافي تمامي خودروها الزامي است .
ب)عدم صحت و تطابق اطلاعات ارائه شده مشتري.
ج)داشتن مشکل احراز سکونت (مغايرت محل سکونت ومحل صدور شناسنامه،تغيير محل سکونت مالک به شهري ديگر)
د)عدم وجود فيزيک پلاک در انبار
۸- معمولاً فرايند شماره گذاري خودرو چه مدت به طول مي انجامد؟
در صورتي که اطلاعات ارائه شده مشتري مشکلي نداشته باشد 48 ساعت زمان مي برد.شايان ذکر است اگر نياز به ساخت مجدد فيزيک پلاک باشد 24ساعت به زمان فوق اضافه مي گردد.
۹- مدت زمان نگهداري پلاک هاي فکي در مراکز مختلف چقدر است؟
مدت زمان نگهداري پلاک هاي فکي توسط راهور ناجا تعيين مي شود و گاهي نيز تغييراتي در آن ايجاد مي شود، اما در حال حاضر به شرح زير است:
مراکز خاوران، اتحاد واقع در تهران- ورامين، کرج وشهريار: 2 سال
مرکز ميثم تهران: 18 ماه
مراکز شکوفه و الغدير تهران: 6 ماه
پلاکهاي شهرستان در مراكز استان، پلاک هاي استان در استان ديگر و توابع تهران به جز سه موردي که در رديف يک ذکر شده است: همان روز
۱۰- آيا مي توان از قيچي شدن ( امحاء ) فيزيك پلاك كه بر روي خودروي قبلي نصب بوده آگاهي يافت؟
بله. پس از تخصيص پلاک به خودرو خريداري شده با استعلام از نمايندگي محل ثبت نام مي توان از محل نگهداري (فك) پلاك قبلي و امحاء و وجود اصل پلاك مطلع شد.
۱۱- مدارك لازم جهت دريافت خودرو چيست ؟
نمايندگي هاي شرکت : كارت ملي و پلاك خودرو در صورتي كه پلاك تخصيص شده به خودرو مشتري در مراكز تعويض پلاك موجود بوده، كه خود مشتري براي دريافت آن اقدام مي نمايد.
سايت مركزي و يا پاركينگهاي جانبي شركت : كارت شناسايي معتبر، پلاك انتظامي، چك پرينت شماره گذاري يا شناسنامه و كارت خودرو، فاكتور فروش و برگه گارانتي بجاي جك پرينت
سايتهاي توليدي شركت : علاوه بر مدارك فوق بايد توسط سايت مركزي هماهنگ گردد.
12- (PDS ( Pre Delivery Service چيست؟
سرويس قبل از تحويل عمليات آماده سازي محصولات است که به منظور حصول اطمينان از سلامت خودرو و افزايش رضايتمندي مشتري ، توسط نمايندگان مجاز شرکت ايران خودرو ، قبل از تحويل خودرو به مشتري نهائي انجام مي شود.
* بعد از انجام PDS کارت گارانتي به مهر نمايندگي ممهور مي شود.
* در صورت عدم اجراي PDS خودرو از گارانتي خارج نمي شود.
۱3- اسامي پارکينگ هايي که در آنها PDS انجام مي شود:
ايرانيان، تندگويان، آپکو ، اتکا. در صورت تحويل خودرو از ساير پاركينگ ها جهت انجام سرويس PDS مشتري محترم بايد به مراكز ارائه دهنده سرويس PDS كه توسط مسؤولين پاركينگ معرفي مي گردند، مراجعه نمايند.
۱4- آيا تاخير در دريافت خودرو از پارکينگ مشمول جريمه مي گردد؟
بر اساس مفاد قراردادي است كه هنگام خريد خودرو با مشتري منعقد مي گردد.
۱5- نحوه دريافت خودروهاي پلاك تهران، ثبت نامي نمايندگيهاي شهرستان چگونه است؟
آن دسته ازمشتريان محترمي كه اقدام به ثبت نام ازطريق نمايندگيهاي شهرستانها نموده اند وآدرس محل سكونت و يا پلاك انتظامي آنها تهران است، بايد خود به صورت حضوري يا ازطريق وكيل قانوني خود مراجعه و اقدام به دريافت خودرو نمايند و خودرو آنها به صورت عادي به نمايندگيهاي محل ثبت نام حمل نخواهد گرديد.
۱6- ساعات كار شركت جهت تحويل خودرو به مشتريان محترم چگونه است؟
پذيرش مشتريان محترم از شنبه تا چهار شنبه ازساعت 8 صبح الي 30/14 و روزهاي پنجشنبه تا ساعت 12 ظهر است.
17- دريافت خودرو ازطريق وكالت نامه چگونه انجام مي شود؟
علاوه بر داشتن مدارك لازم جهت دريافت خودرو كه در بند مربوطه اعلام گرديده ، مشتريان محترمي كه ازطريق وكالتنامه محضري، شخص ديگري را جهت دريافت خودرو خود معرفي مي نمايند، بايد ابتدا وكالت نامه آنها ازطريق واحد حقوقي مستقر در سازمان فروش ايران خودرو تائيد شده و مهر وامضاء گردد.
18- چه مداركي توسط اداره پست به نشاني مشتري محترم ارسال مي گردد؟
سند مالكيت خودرو، كارت مشخصات وسيله نقليه، كارت سوخت
۲۰- چه مداركي توسط نمايندگي به مشتري محترم ارائه مي گردد ؟
سند و فاكتور فروش خودرو ، برگه گارانتي ، بيمه نامه شخص ثالث، كارت طلائي (درصورت انتخاب مشتري در قرارداد) ، پلاك انتظامي (در صورت داشتن پلاك قبلي تحت عنوان پلاك فكي و امحاء نشدن، مشتري محترم بايد شخصا” يا از طريق وكيل قانوني از مراكز نقل و انتقال راهور ناجا پلاك خودرو را دريافت نمايد).
1- نمايندگان مجاز ايران خودرو چه كساني هستند؟
اشخاص حقوقي و يا حقيقي هستند كه ارائه خدمات فروش ( ثبت نام . تحويل و …) و خدمات پس از فروش ( تعميرات، گارانتي و … ) محصولات توليدي شرکت را عهدهدار هستند.
۲- براي خريد و ثبت نام محصولات شرکت به كجا مراجعه نماييم؟
ثبت نام و خريد به دو صورت انجام ميگردد:
1- غيرحضوري و ازطريق مراجعه به سايت فروش اینترنتی شرکت ايران خودرو به نشاني : https://lifecar1.ir
2- مراجعه به يكي از نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو
۳- انتقال وجه به هنگام خريد خودرو چگونه انجام ميشود؟
انتقال وجه به دو صورت انجام مي شود:
- اگر خريد از طريق اينترنت انجام شود به صورت پرداخت الكترونيكي( رمز دوم كارت ) است.
- در صورتيكه از كانال نمايندگي انجام شود از طريق كارت خوان يا دستگاه POS موجود در نمايندگي مجاز شركت
۴- در چه مواقعي نمايندگي از مشتري وجه دريافت مينمايد؟
نمايندگي در هيچ شرايطي حق دريافت وجه از سوي مشتريان( به جز ايجاد قرارداد و ثبت نام خودرو ) را ندارد و طبق قوانين جاري شركت چنين نمايندگي متخلف محسوب مي شود.
۵- هنگام مراجعه به نمايندگي براي خريد خودرو چه مداركي لازم است؟
اصل و كپي كارت ملي، اصل و كپي شناسنامه، آدرس محل سكونت، كد پستي و منطقه شهرداري
۶- پس از ثبت نام، چه مداركي از سوي نمايندگي ارائه ميگردد؟
پس از ثبت نام و خريد خودرو به نمايندگي مربوطه مراجعه نموده و برگه قرارداد ممهور به مهر نمايندگي را دريافت ميكنيم. بقيه فرايندهاي مرتبط با فروش خودرو ( دعوتنامه ، تحويل مدارك و خودرو و … ) از طريق پيامك و يا تماس تلفني توسط نمايندگي انجام ميگردد.
۷- در چه مواقعي به سازمان فروش مراجعه نماييم؟
تمامي فرايندهاي مرتبط با حوزه فروش خودرو از طريق نمايندگي صورت ميپذيرد و نيازي به مراجعه در سازمان نيست. در مواقع ضروري از طريق ارتباط با كارگزار نمايندگي كه توسط مديريت مناطق صورت ميپذيرد ميتوان مشكل بوجود آمده را رفع نمود.